Nye piper
I morges kunne jeg stå opp og tenne opp i stuen og på kjøkkenet, gå ut med hundene og nyte synet av hvit røyk som steg opp av de nye piper mens snøen falt stille ned og kaffen gjorde seg klar. Det var et trivselskvantespring i Snekkerhagen, så nå kan vinteren komme.
Det er ikke noen god følelse å være helt avhengig av strøm og når man i tillegg har masser av gratis ved rett uten for døren, så er det klart at dette er stort.
Jøtul nr. 404
Første morgenstund med vedfyring
Et hus uten piper mangler noe vesentlig. Pipene var der før også, men det har vært fyringsforbud i mange år grunnet feilkonstruksjon av pipene. I sommer rev jeg ned de øverste 3 meter på begge piper og etterpå har murer Kjell Syversen og co. gjenoppført de, foret de og satt i nye feieluker samt installert ovnene.
I går var en merkedag i Snekkerhagen. Varmepumpene fikk seg en velfortjent pause mens vedvarmen bredte seg i huset og lyden av knitrende ved bidro til hjemmehyggen.
I går var en merkedag i Snekkerhagen. Varmepumpene fikk seg en velfortjent pause mens vedvarmen bredte seg i huset og lyden av knitrende ved bidro til hjemmehyggen.
I morges kunne jeg stå opp og tenne opp i stuen og på kjøkkenet, gå ut med hundene og nyte synet av hvit røyk som steg opp av de nye piper mens snøen falt stille ned og kaffen gjorde seg klar. Det var et trivselskvantespring i Snekkerhagen, så nå kan vinteren komme.
Det er ikke noen god følelse å være helt avhengig av strøm og når man i tillegg har masser av gratis ved rett uten for døren, så er det klart at dette er stort.
Jøtul nr. 404
Første morgenstund med vedfyring
På kjøkkenet sto en gammel Jøtul nr. 404, og den imponerer stort. Med et par pinner er kjøkkenet varmt på et øyeblikk og kokeplatene klar for bruk om man så skulle ønske. Jeg gleder meg til å teste matlaging i ovnen.
Vedovnen i stuen
Hva er bedre enn å tenne opp om morgenen mens snøen stille daler ned ute og det lysner?
I stuen var der en eldre kombinasjon av åpen peis og parafinbrenner i et ikke særlig nåtidig design, som måtte vike plassen for en Jøtul F 8. Den sto før på soverommet, men var alt for stor for rommet, så med hjelp av et selvkonstruert bæreselesystem fikk jag bakset den 140 kg. tunge ovn ned ad trappen alene. Den er stor nok til å varme det meste av huset opp.
